Language
Menu

commg-ast

الدكتور/ حسن سيد عويس أبو سريع - قسم المحاسبة

السيرة الذاتية

 

الإسم : حسن سيد عويس أبو سريع

تاريخ الميلاد: 23/12/1962            محل الميلاد: كفر قنديل – الصف – جيزة

محل الإقامة : 9شارع 68 – تقاطع 10 ب - بالمعادى- القاهرة             

ت  :   01008087309

البريد الإلكتروني :     hassaneweass@yahoo.com

الوظيفة : استاذ المحاسبة والمراجعة المساعد بجامعة الازهر .

 

المؤهلات:

بكالوريوس تجارة شعبة المحاسبة    - جامعة القاهرة – دور مايو 1989.

دبلوم الدراسات المالية والضريبية – جامعة القاهرة – دور مايو 1991 .

تمهيدي ماجستير المحاسبة – تجارة الأزهر – دور مايو1995.

ماجستير المحاسبة بعنوان :" إطار مقترح لمهنة المحاسبة والمراجعة فى مصر فى ضوء اتفاقية منظمة التجارة العالمية" تجارة الازهر1999.

تمهيدي دكتوراه المحاسبة – تجارة الأزهر –  دور مايو2001.                         الحصول على درجة دكتوراه الفلسفة  فى المحاسبة – تجارة الأزهر 26فبراير2004 بعنوان " إطار مقترح للقياس والإفصاح المحاسبى  عن اثر المحافظة على البيئة بالتطبيق على قطاع الأسمنت فى مصر" .

الحصول على درجة استاذ مساعد بتاريخ 26/6/ 2012 واعتماد الجامعة 12/9/ 2012.     

دورات فى الحاسب الآلي : S .A .P -  EXCEL-  WORD ACCESS –

كما قام الباحث بالسفر الى فرنسا عامى 2003و2004 لادخال نظام الـــــــ S .A .P. الى بعض

الشركات المصرية التابعة لمجموعة ايطالشمنت جروب وخاصة فيمايتعلق :

TREASURY REPORT -   CASH FLOW FORECAST-  WORKING  KAPITAL

   EVOLUTION OF  NET FINANCIAL DEBT BUDGET -TAX

الخبرة التدريسية

العمل مدرساً بأكاديمية الدراسات المتخصصة ( محاسبة وتمويل ) خلال الفترة من 1/ 9 / 2004حتى 20/ 6 /2006.

العمل مدرساً بكلية البنات الإسلامية بجامعة الأزهر  خلال الفترة من 21/ 6 / 2006حتى 24/ 6 /2012.

العمل استاذاً مساعداً بكلية البنات الإسلامية بجامعة الأزهر  خلال الفترة من 24/ 6 / 2012حتى الان .

التدريس بجامعة العاشر من رمضان ( TAX & Accounting ) خلال عام 2009/ 2010.

التدريس بجامعة سيناء (Financial & Accounting ) خلال عام 2012/ 2013.

 من مؤلفات الباحث :

أساسيات المحاسبة المالية  _ المحاسبة المالية فى شركات الأشخاص  _ المحاسبة المالية فى شركات الأموال_  أساسيات التحاسب الضريبى والزكاة _ المحاسبة الإدارية - محاسبة التكاليف الفعلية والمعيارية.

Accounting -    Audting -   Tax Accounting  - Inf. system  .           

بحوث منشورة للباحث:

1-     أثر اتفاقية الجاتس على مهنة المحاسبة والمراجعة فى مصر مؤتمر اكاديمية السادات للعلوم الإدارية بالمعادى 1999.

2-       اطار مقترح لمشكلات مصاريف التحميل ( خدمات التشغيل للغير)  في الشركات الصناعية، مجلة كلية البنات الاسلامية جامعة الازهر باسيوط 2007.

3- اطار مقترح للمعاملة الضريبية للتوريق  منشور بمجلة كلية التجارة بجامعة الازهر 2008.

4-  اطار مقترح لعلاج مشكلات تطبيق الSAP في الشركات المصرية مجلة مركز صالح بجامعة الازهر 2011.

5-     مشكلات تطبيق القانون 91 لسنة 2005فى الشركات الصناعية – دراسة تطبيقية على مجموعة شركات ايطالشمنتى        ITAL CEMENTI GROUP    مجلة الدراسات التجارية بجامعة حلوان العدد الرابع 2014.

6-        مشكلات تطبيق قانون الضريبة العقارية رقم  196لسنة 2008 دراسة تطبيقية على حى المعادى بالقاهرة، مؤتمر كلية التجارة جامعة بنها 2015.

7-  مدى وفاء البرامج والمقررات المحاسبية بمتطلبات المجتمع المصرى دراسة ميدانية المجلة التجارية بكلية التجارة جامعة بنها 2016.

8- دور صكوك التمويل الإسلامية فى تمويل عجز الموازنة العامة للدولة مجلة الدراسات التجارية بجامعة بورسعيد  العدد الثالث 2016.

9- صور وأساليب المحاسبة الإبتكارية ومدى مسئولية مراقب الحسابات عنها بالتطبيق علي قطاع الأسمنت في مصر مجلة الدراسات التجارية بجامعة حلوان العدد الرابع 2016.

الخبرة العملية :

1- في مجال الضرائب :

العمل كمستشار مالى وضريبى لشركة ITAL CEMENT GROUP لمدة عشر  سنوات .

العمل بمجال الضرائب المباشرة وغير المباشرة لمدة 25 عاماً مابين حضور لجان داخلية ولجان توفيق وتظلم واعداد الاقرارات الضريبية ومشاكل الفحص الضريبى والقضايا الضريبية لبعض الشركات الدولية.

2- فى مجال التدريب :

  • العمل كمدرب فى العديد من الجهات الداخلية والخارجية منها التلفزيون المصرى ومصلحة الكهرباء المصرية ومجموعة ITAL CEMENT GROUP.
  • دورات تدريبية فى مجال التخطيط المالى
  • دورات تدريبية فى المحاسبة والمراجعة المالية
  • دورات تدريبية فى مجال تقييم الشركات
  • دورات تدريبية فى مراجعة الشركات والجهات الحكومية
  • دورات تدريبية فى الSAP
  • دورات تدريبية فى ضرائب القيمة المضافة
  • دورات تدريبية فى مجال السكرتارية وادارة المكاتب .
  • دورات تدريبية فى مجال تنمية الموارد البشرية .
  • دورات تدريبية فى اثر وسائل التواصل الاجتماعى على الفرد والمجتمع .
  1. فى مجال نظم المعلومات المحاسبية :

يعتبر الباحث من رواد نقل وتطبيق نظام الـــــــ S .A .P. فى الشركات المصرية.

Working Experience  : ( S .A .P)

  • I worked in the italcementi Group for 15years as:-

- Accounts payable (Domestic Vendors & Creditors), (Foreign

Vendors & Creditors) and every transaction relating to.

- Accounts receivable ( Domestic Customer & Debitors ), (Foreign Customer & Debitors) and every transaction relating to. Banks accounts and every transaction relating to.Monthly & periodic closing for Accounts payable, Accountsreceivable, Banks accounts, Fixed assets accounts and General ledger

Accou  Re-evaluation for foreign currency accounts.

  • Reconciliation for banks accounts.
  • Due credit interest and due debit interest.
  • Reclassifications for vendor and customer accounts.
  • Fixed assets depreciations.
  • Participation in the financial statements preparing.
  •  
  •  
  •  
  • I traveled to paresin 2003& 2004to be trained on the Sap R/3 Program in FI ( Financial )

Notes : I participated the  SAP R/3 implementation ( FI Module and Fixed Assets Module"AM" ).from the beginning of  The project with the   foreign consultants’ team

Responsibilities and duties :

  • Participation in SAP R/3 implementation ( FI Module and FixedAssets Module).
  • Understanding and Explanation the FI blueprint for all the people in accounting department to understand how the system will handle their works in (SAP R/3 Program).
  • Preparing Manuals about the standard transactions for the

peoples works in accounting department to know how they will use

(SAP R/3 Program) in their works.

  • Training the people in accounting department on using (SAP R/3Program).
  • Training the people in accounting department on using

The periodic processing programs for their work.

  • Training the people what is the link between the FI Module and The other modules ( CO, MM, SD, PP, PM and AA ).
  • Training & Helping the accounting people to do their works and their transactions in (SAP R/3 Program) perfectly.
  • Solving the daily works problems for all the people in accounting Department which he is due to the wrong using.
  • Follow-up to all the peoples works in accounting department

( Accounts payable, Accounts receivable, Banks accounts, General

Ledger accounts and Fixed assets accounts), If their transactions

are correct or not and if there are any problems or not.

  • Training the accounting people to understand all the messages Which the system is giving it to them through working, if these messages are ( correct message or attention message or wrong message ) and what are the purposes from these messages .
  • Finding the solutions for any new transaction or any new subjects andtraining the accounting people to use these solutions if these solutions are possible to do through users, but if these solutions are only possible through the consultants ( it need the programmers ) after that I will train the people how to execute the solution for the can’t do any thing except thinking  with the programmers and the developers through meetings about the best solution for this and new transaction or new subject and follow-up them
  1. فى مجال دراسات الجدوى:

قام الباحث بالعمل فى مجال دراسات الجدوى فى خصخصة الشركات المصرية وخاصة مجال الاسمنت  وكذلك العمل العمل لدى شركة اسيك للصناعات المعدنية .

  1. فى مجال جودة التعليم الجامعى :

الحصول على دورات عديدة فى مجال ضمان  الجودة ومنها   :

1-     التقويم الذاتى لمؤسسات التعليم العالى.

2-     توصيف البرامج والمقررات لمؤسسات التعليم العالى.

3-     المراجعة الخارجية لمؤسسات التعليم العالى .

4- العمل كمنسق لوحدة الجودة بالكلية منذ يناير 2010حتى اكتوبر 2014.

5-العمل كمدير لوحدة الجودة بالكلية منذ اكتوبر 2014 حتى الان.

 

c.v

. Hassan Sayed Ewis  DR

Personal Data     Name : Hassan Sayed Ewis

Nationalit y : Egyptian

Date of Birth : 23/12/1962                                                   

M arital Status : Married and have 4 child.                         

Address : 15 Hassan Abdou Street from Ahmed zaki Street

,Maadi – Cairo

Mobile :  010 0 8087309    -  0597167697                                

Education

  BACHLaR of commerce:  Cairo University  -  faculty of commerce -  year of graduation :1989

Msc :  At The Faculty of Commerce, Al - Azhar University in Egypt1999

The Title of my Thesis is” A proposed Framework for Accounting & Auditing profession In Egypt  under GATT ( W.T.O)

PhD: At The Faculty of Commerce, Al - Azhar University in Egypt.2004

The Title of Thesis is” A proposed Framework for Environmental  Accounting : With Special References Cement Sector In Egypt”

Working Experience  :

Since June  1991 I m working in the financial Sector in Toura  Cement Co. (one of italcementi Group )

  • I worked in the Accounting Department for 15years as:-

- Accounts payable (Domestic Vendors & Creditors), (Foreign

Vendors & Creditors) and every transaction relating to.

- Accounts receivable ( Domestic Customer & Debitors ), (Foreign Customer & Debitors) and every transaction relating to. Banks accounts and every transaction relating to.Monthly & periodic closing for Accounts payable, Accountsreceivable, Banks accounts, Fixed assets accounts and General ledger

Accou  Re-evaluation for foreign currency accounts.

  • Reconciliation for banks accounts.
  • Due credit interest and due debit interest.
  • Reclassifications for vendor and customer accounts.
  • Fixed assets depreciations.
  • Participation in the financial statements preparing.
  •  
  •  
  •  
  • I traveled to paresin 2003& 2004to be trained on the Sap R/3 Program in FI ( Financial )

Notes : I participated the  SAP R/3 implementation ( FI Module and Fixed Assets Module"AM" ).from the beginning of  The project with the   foreign consultants’ team

Responsibilities and duties :

  • Participation in SAP R/3 implementation ( FI Module and FixedAssets Module).
  • Understanding and Explanation the FI blueprint for all the people in accounting department to understand how the system will handle their works in (SAP R/3 Program).
  • Preparing Manuals about the standard transactions for the

peoples works in accounting department to know how they will use

(SAP R/3 Program) in their works.

  • Training the people in accounting department on using (SAP R/3Program).
  • Training the people in accounting department on using

The periodic processing programs for their work.

  • Training the people what is the link between the FI Module and The other modules ( CO, MM, SD, PP, PM and AA ).
  • Training & Helping the accounting people to do their works and their transactions in (SAP R/3 Program) perfectly.
  • Solving the daily works problems for all the people in accounting Department which he is due to the wrong using.
  • Follow-up to all the peoples works in accounting department

( Accounts payable, Accounts receivable, Banks accounts, General

Ledger accounts and Fixed assets accounts), If their transactions

are correct or not and if there are any problems or not.

  • Training the accounting people to understand all the messages Which the system is giving it to them through working, if these messages are ( correct message or attention message or wrong message ) and what are the purposes from these messages .
  • Finding the solutions for any new transaction or any new subjects andtraining the accounting people to use these solutions if these solutions are possible to do through users, but if these solutions are only possible through the consultants ( it need the programmers ) after that I will train the people how to execute the solution for the can’t do any thing except thinking  with the programmers and the developers through meetings about the best solution for this and new transaction or new subject and follow-up them

Skills                           Language skills :

  • Native Language: Arabic.
  • Foreign Language : English.

Computer skills :

  • Operating System: Windows.
  • Software as a user:

a) Excel.

b) Word.

c) Internet Explorer.

d) Access

I touched   all kind of the branches of accounting and auditing in some commercial institutes in Cairo  and Giza .

I Had experience in teached and design  information systems  .

I Had experience in teached and design  felxiaplty   study systems.

I Had experience in teached and design  information systems  .

I had attended many conferences related to :  

TREASURY REPORT -   CASH FLOW  FORECAST-  WORKING  KAPITAL   -   EVOLUTION OF  NET FINANCIAL DEBT- BUDGET

FINANCIALCHARGES.                                               

In Egypt and some European countries and the  last conference in France  ( TREASURY   COMMITTE   2003 & 2004)

I am working as Accounting & Auditing  lecturer in   Now

Al - Azhar University in Egypt     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الموضوع السابق الدكتور/ ناصر خليفة عبد المولى سعيد - قسم المحاسبة
طباعة
714 Rate this article:
3.5

Please login or register to post comments.

x
Copyright 2024 by Al-Azhar Al-Sharif Terms Of Use Privacy Statement
Back To Top